Ведення бізнесу без обов'язкової реєстрації - новації законодавства.

Ведення бізнесу без обов'язкової реєстрації - новації законодавства.

Аня Гуренок

Аня Гуренок, 2024-01-18

Згідно запропонованої нової програми співпраці України з МВФ державі необхідно приділити увагу оподаткуванню населення та пошуку нових джерел надходжень до бюджету країни. Тому наші законотворці запропонували з 2024 року введення нової ініціативи для спрощення та легалізації ведення діяльності мікропідприємств. Спробуємо розібратися з  цією пропозицією від держави, що насправді ховається за цим «добрим жестом»  у статті.

  За даними Держстату, трошки менше 20% дорослих громадян України має додатковий заробіток. Найчастіше – це надання послуг на нерегулярній основі, але за деякі підрахунки в результаті таких послуг бюджет України недотримує до 10 млн гривень щороку.

 Парламентарі зареєстрували законопроект яким пропонують законодавчо закріпити можливість громадян вести підприємницьку діяльність, вести власну справу без державної реєстрації юридичної особи чи фізичної особи-підприємця. Автори законопроекту запевняють, що під час створення та обговорення проекту піклувались виключно про простих громадян та прагнуть допомогти їм у розвитку їх діяльності. Але чи насправді все так і що реально ховається за цією пропозицією від державників? Давайте розбиратись разом.

 1.       Яка суть законопроекту?

Згідно проекту закону, що зареєстрований у Верховній раді України від 20 жовтня 2023 року №10166 пропонується запровадити спеціальний податковий режим що дозволить сплачувати 6% від загального обороту для неофіційно зареєстрованих осіб, причому ці нововведення можуть стосуватися лише надавачів послуг чітко визначеного переліку з 20 видів діяльності, які загалом можна об’єднати у такі групи:

1.       Надання послуг по догляду за хворими, пенсіонерами, та іншими особами, що потребують стороннього догляду, медичні послуги, що не потребують спеціального ліцензування;

2.       Послуги таксі та кур’єрської доставки;

3.       Послуги перекладeу, ремонту та прибирання об’єктів житлової та нежитлової нерухомості;

4.       Дресирування та догляд за домашніми тваринами, проведення свят, виконання фоторобіт;

5.       Прибирання житлових і нежитлових приміщень за замовленням фізичних осіб, послуги з пошиття та ремонту тканинних і шкіряних виробів на дому;

6.       Послуги ремонту вдома радіо-, аудіо- теле- та відеоапаратури, електропобутової техніки, музичних інструментів;

7.       Послуги краси вдома ( манікюру, педикюру, перукарські послуги);

8.       Зрозумілий та чіткий алгоритм діяльності онлайн-платформ (Uber, Bolt, Uklon, Glovo, тощо).

Ухвалення цього законопроекту дозволить залучити додаткові надходження до бюджету  та дозволить легалізувати свою діяльність понад 500 тисячам самозайнятим особам з офіційною сплатою податків та соціальними гарантіями, передбачених державою.

 2.       Переваги нового режиму над звичайним ФОПом

 Головним меседжем цього законопроекту -  офіційне оформлення діяльності громадян держави у найпростіший спосіб. Необхідно буде лише подати відповідну заяву до органів податкової, відкрити спеціальний рахунок в банку та встановити програмний РРО на телефон.

Щодо особливостей оподаткування, то тут все просто – 6% від загального доходу, але який не перевищує 153 мінімальні заробітні плати станом на 01 січня поточного року. З 01 січня 2024 року мінімальна заробітна плата становитиме 7100,00 гривень тому, відповідно, ліміт доходу за таким спецрежимом оподаткування становить 1 086 300,00 грн. Лише у разі перевищення цього ліміту доведеться сплатити збільшену ставку – 18% від суми перевищення. Єдиний соціальний внесок сплачується за бажанням платника, сплата військового збору та податку з доходів фізичних осіб не передбачена.

 Якщо порівнювати рівень сплати податків при реєстрації ФОП і нового режиму, то зручно можна представити це у вигляді таблиці. Для зручного розрахунку візьмемо умовний 1 млн гривень доходу за рік:

Тож, виходячи  з результатів таблиці, дуже чітко видно та одразу стає зрозумілим, що новий запропонований режим оподаткування не такий вже і вигідний при однакових сумах доходу. Але в той же час, усі фізичні особи-підприємці зобов’язані вести книгу доходів, деяких доходів і витрат, подавати податкову декларацію у зазначені терміни, об’єднану звітність зі сплати ЄСВ, а новий податковий режим звільняє платника від усієї паперової тяганини та спілкування з органами податкової.

Для розрахунку суми податку та контролю їх списання все ж таки краще вести найпростіший облік. На Вitfaktura дуже зручно вносити оплати та платежі, підв’язувати їх з виставленими рахунками, контролювати правильність списання суми податку. Відсутність бухгалтерської освіти чи великого досвіду ведення діяльності бізнесу  не проблема, адже сайт побудовано таким чином, щоб інтуїтивно все було зрозуміло. І вже на підставі внесених платежів формувати звіт по доходам.

Можна точно сказати, що головною перевагою такого режиму є відсутність необхідності подання податкових звітів, але він навряд чи буде цікавий для вже існуючих ФОПів, які вже освоїли періодичні звіти. Можливо, такий варіант буде цікавий лише для тих, хто має невеликий дохід та без найманих працівників.

3.       Але чи все так  однозначно?

В запропонований законопроект намагаються протягнути обов’язковість застосування РРО (ПРРО), тому не важко здогадатися, що з часом це може перетворитися в повноцінне ведення ФОП, але під «новим соусом».

 Звичайно, застосування нового режиму є добровільним, і людина сама може вирішувати, чи подавати відповідну заяву про реєстрацію до органів податкової служби.

 За задумом  авторів законопроекту,  необхідно буде відкрити спеціальний банківський рахунок, на якому усі надходження будуть акумулюватися, 6% від усіх надходжень блокуватись і списуватися 1 раз в квартал. У разі повернення грошових коштів замовнику повинен бути обов’язково створити лист про повернення коштів, і тоді з цієї суми 6% не блокуватимуться.

 Але у цьому новому податковому режимі абсолютно не враховано супутні витрати, які несе платник податків для надання своїх послуг. Кур’єр повинен мати транспорт для виконання послуг доставки та постійно його обслуговувати, для роботи швачка повинна мати швейну машинку та витратні матеріали для роботи. І так в кожному виді наданих послуг, тому на перспективу було б не погано продумати цей момент при реєстрації такого мікробізнесу.

 Це все на словах дуже чітко, зрозуміло і просто, але всі ми знаємо, що закони приймаються дуже швидко,  але потім так само швидко вносяться зміни, і 6% можуть стати 16% або з’явиться необхідність подачі звітності.

Але наразі це лише законопроект, наші припущення, та що у разі прийняття необхідно детально проаналізувати.

Загалом, це дуже непоганий варіант для громадян держави, які мають основну роботу і додатковий заробіток, з якого вони хочуть офіційно сплачувати податки. Саме з таких дрібниць і складаються європейські цінності та  сучасна європейська держава.

 

Зареєструйся в BitFaktura!

Створити акаунт
App screenshot

Виставляй рахунки-фактури онлайн

30 днів безкоштовно в BitFaktura

Створити акаунт